می توان به جرأت قرن ۲۱ ام را قرن اطلاعات نامید. با پیدایش کامپیوترها روابط تمام انسان های روی کره زمین تحت تأثیر قرار گرفت و با پیدایش اینترنت این روابط شکل تازه ای پیدا کرد. شاید شعار دهکده جهانی را خاطرتان باشد. ایده ای که بیانگر نزدیک کردن ارتباط تمام افراد روی کره زمین از طریق اینترنت بگونه ای که بمانند یک دهکده کوچک با هم در ارتباط باشند و از یکدیگر تاثیر بگیرند. طولی نکشید که این ایده به حقیقت پیوست و حال امروزه انسان ها نه تنها با یکدیگر ارتباط دارند بلکه مفهومی بنام دیجیتال مارکتینگ باعث شده که حتی خرید و فروش کالا و خدمات را از اینترنت دریافت کنیم.
با پیدایش دیجیتال مارکتینگ و رقابت روز افزون بین سایت ها فروش و ارائه خدمات اینترنتی مفهوم دیگری پدید آمد به نام تولید محتوا که در واقع بیانگر این است که محتوای دیجیتال یک وبسایت باید چگونه باشد که بتواند نظر مخاطب را جلب کرده و آنها را ترغیب به استفاده از کالا یا خدمات ما کند. حال در این بازار رقابتی که در هر چند ثانیه یک وبسایت ایجاد می شود و شروع به ارائه کالا یا خدمات خود می کنند باید از چه راهکارهایی استفاده کرد تا بتوان همیشه در صدر بود و با رقبا براحتی رقابت کرد؟
همانطور که می دانید یکی از راه های اصلی دیده شده وبسایت کالا یا خدمات شما موتور های جستجو هستند. موتور های جستجو بر اساس درخواست کاربر مبنی بر نوع خاصی از کالا یا خدمات یا حتی یک مقاله یا یک خبر، تمام اینترنت را جستجو می کنند و در کمتر از چند ثانیه تمام خدمات ارائه شده را برای کاربر فراهم می کنند تا کاربر بتواند با مشاهده چند مورد اول خواسته خود را برآورده کند. اینجاست که محتوای وبسایت شما اهمیت بسیار فراوانی پیدا می کند زیرا موتورهای جستجو بر اساس یک پروتوکول خاص صفحات وب را به اصطلاح میخزند یا Crawl می کنند و بهترین گزینه ها را از بین گزینه های موجود انتخاب می کنند و به کاربر نشان می دهند. در این شرایط معمولا کاربران در بین گزینه های صفحه اول نتایج جستجو خواسته خود را برآورده می کنند و عملا آن وبسایتی که محتوای دیجیتالی مناسبی داشته است برنده رقابت محسوب می شود. حال سوال اینجاست که این وبسایت ها چطور به چنین جایگاهی در جستجوی مرورگر دست پیدا می کنند؟ از چه نوع محتوایی استفاده می کنند تا خود را به صفحه اول جستجوی موتور جستجو برسانند؟ اینجا بود که مفهومی به نام سئو (SEO: Search Engine Optimization) یا بهینه سازی موتور جستجو بوجود آمد. به طور ساده سئو مجموعه از تکنیک ها است که باعث می شوند وبسایت کالا یا خدمات در صفحه اول جستجوی موتور جستجوگر قرار بگیرد. اما این تکنیک ها چیست؟
یکی از مهم ترین و در واقع اصلی ترین تکنیک ها شکل ظاهری وبسایت شما است. طراحی صفحه وب علی الخصوص طراحی صفحه اول وبسایت در جذب کاربری که به دنبال کالا یا خدماتی است بسیار مهم و کاربردی است. هر چقدر طراحی ظاهر وبسایت شما برای کاربر جذاب تر باشد و وی را ترغیب به گشت و گذار در وبسایت شما کند، قطعاً شانس فروش کالا یا خدمات شما بالاتر خواهد رفت. اما اگر وبسایت شما جذابیت بصری مناسبی نداشته باشد کاربر از محتوای وبسایت شما خسته شده و به وبسایت دیگری رجوع خواهد و اینگونه وبسایت شما به تدریج از صفحه اول نتایج جستجوی موتورهای جستجو خارج می شود. پس حال در میابیم که داشتن یک ظاهر زیبا و یک طراحی دینامیک برای وبسایت شما چقدر اهمیت دارد.
موتور های جستجو همیشه وبسایت هایی را Crawl می کنند که سریعتر بارگذاری شوند. لذا داشتن یک وب هاست قوی با حجم بالا و سرعت مناسب می تواند شانس قرار گیری وبسایت را در صفحه اول جستجو بالا ببرد. همچنین استفاده از محتوای دارای عکس و ویدئو های کم حجم تر می تواند باعث لود سریعتر وبسایت و عملا قرار گیری در صفحه اول نتایج شود.
فاکتور دیگری که می تواند تا حدودی مورد اهمیت قرار گیرد قابلیت همگام پذیری یا رسپانسیو (Responsive) بودن وبسایت شما باشد. این قابلیت به کاربر این امکان را می دهد تا بتواند وبسایت شما را در تمام دستگاه های هوشمند خود اعم از دستکتاپ، لپ تاپ، تبلت و گوشی هوشمند خود بصورت یکسان مشاهده کند و همان شکل ظاهری وبسایت را که در دسکتاپ خود مشاهده می کند در گوشی موبایل خود نیز بتواند به همان شکل مشاهده و استفاده کند.
داشتن یک ساختار مشخص از وبسایت یکی دیگر از موارد مورد اهمیت در سئو است. داشتن یک نقشه سایت مناسب و ثبت آن در موتور های جستجو شانس دیده شدن وبسایت را بالاتر خواهد برد. همچنین لینک دهی و دسته بندی منظم و مرتب مطالب و بخش های مختلف وبسایت موجب می شود سایت شما زودتر و سریعتر در نتایج جستجو ایندکس شود.
یک فاکتور بسیار مهم که نباید از آن صرف نظر کرد محتوای متنی وبسایت است. نوع و طول محتوای مطالب بسیار اهمیت دارد. محتوای کمتر از ۵۰۰ کلمه کافی نیست و محتوای بیش از ۱۵۰۰ کلمه زیاد است و ممکن است موجب کسل شدن کاربر شود. همچنین محتوای مطالب وبسایت باید ترجیحا با موضوع وبسایت هماهنگ باشد و از قرار دادن مطالب غیر مرتبط و تبلیغاتی اجتناب شود.
نتیجه گیری
همانطور که بیان شد کاربرد سئو در فروش کالا یا ارائه خدمات بسیار مهم و با اهمیت است چرا که اگر این کالا یا خدمات بدرستی تشریح نشود و اطلاعات جامع و کاملی از هر کالا در اختیار کاربر قرار نگیرد و پروتوکول های موتور های جستجو نیز به طور کامل اجرا نشود، می توان گفت بطور قطع آن کالا یا خدمات توسط رقبا نابود خواهد شد و موجب ضرر و زیان صاحب یا صاحبان آن خواهد شد. اگر بخواهیم آخرین فاکتور حائز اهمیت در سئو را نیز بیان کنیم می توانیم وجود یک سئو کار را امری ضروری بدانیم. انجام یک سئوی حرفه ای که موجب بالا رفتن بازدید سایت شما و بازدهی موتور های جستجو شود، نیاز به تجربه و تخصص و اگر جرأت گفتن را داشته باشیم، استعداد دارد. شناخت مخاطب یک امر بسیار مهم است که سئو کاران حرفه ای با روانشناسی مشتریان و توانایی در استفاده از تمام تکنیک های مرتبط با seo و همینطور کمی خلاقیت می توانند رتبه وبسایت ارائه کالا یا خدمات را بالا ببرند. لذا هرگز از صرف کمی هزینه بیشتر برای استخدام یک سئوکار یا شرکت هایی که از تیم های حرفه ای برای انجام seo استفاده می کنند اجتناب نکنید زیرا قطعا هزینه ای که برای این کار صرف می کنید به شما بازگردانده خواهد شد.
دیدگاه شما